HFM

artykulylista3

 

Jorma Design Unity

40 43 HIFI 09 2017 001
Jorma Design to istniejąca od 2002 roku szwedzka firma, specjalizująca się w produkcji okablowania. Kilka modeli gościło już na naszych łamach, jednak warto przypomnieć podstawowe fakty. Zwłaszcza że w katalogu zaszły dość istotne zmiany.

Jorma proponuje okablowanie drogie i bardzo drogie. Analiza szczytu oferty może przyprawić o zawrót głowy. Za pierwszy metr flagowego przewodu głośnikowego Statement trzeba zapłacić... 60 tys. zł. I choć firma proponuje coś również osobom z mniej zasobnym portfelem, to nie zmienia to faktu, że w tym przypadku każdy wydatek będzie odczuwalny.
Przed trzema laty katalog szwedzkiej manufaktury zawierał pięć serii okablowania. Licząc od najwyższej, były to: Prime, Origo, Unity, No. 2 i No. 3. Na samym szczycie aktualnej oferty modeli analogowych dodano linię Statement, zaś No. 2 zastąpiono serią Duality. Wśród przewodów zasilających pomiędzy Unity i Duality wciśnięto jeszcze Laudę (tutaj modeli o nazwach No. 3 i Statement nie znajdziemy, przynajmniej na razie). Listę uzupełniają dwie łączówki cyfrowe.
Seria Unity istnieje od roku 2011. Dostarczony do testu interkonekt wyposażono we wtyki XLR. Metrówka w wersji RCA kosztuje tyle samo, czyli 12000 zł. W obu przypadkach za dodatkowy metr dopłacimy 3000 zł.

 


Budowa
W opisach „technicznych” Jorma operuje ogólnikami. O budowie opisywanego przewodu dowiemy się niewiele; jeszcze mniej informacji uzyskamy o różnicach między modelami. Strzępy danych, siłą rzeczy, układają się w enigmatyczną opowieść.
Jorma wykorzystuje przewodniki z miedzi OFC. Stopnia czystości firma nie deklaruje. Dielektrykiem jest teflon.

40 43 HIFI 09 2017 002Wyraźne kolorystyczne
oznaczenia kanałów.

 


Ogólną zasadą konstrukcji jest tzw. budowa rurowa. Oznacza to, że nitki przewodnika tworzą rurę, wypełnioną w środku włóknami ceramicznymi. Grubość ścianek rur i średnica ich wypełnienia różnią się w zależności od modelu.
Ekranowanie także wykonano z miedzi, ale uplecionej w geometrii „odwrotnej” względem samych przewodników, tak aby oba ciągi wzajemnie się neutralizowały. Kable Jormy nie należą do grubych – i przez to, zwłaszcza w kontekście ceny, wyglądają raczej niepozornie.

40 43 HIFI 09 2017 002Wersja XLR jest fabrycznie
konfekcjonowana wtykami Neutrika.


Unity, podobnie jak modele z wyższych linii, zostały wyposażone w drewnianą puszkę. Oplot wykonano w kolorze ciemnego grafitu. Wtyki Neutrika są zaklejone zwykłymi koszulkami termokurczliwymi. Nie pełnią one jednak funkcji izolacyjnej czy zabezpieczającej. To jedynie kolorystyczny znacznik kanałów. Na koniec warto dodać, że przewody są bardzo giętkie i łatwe w podłączaniu. Dla recenzenta, jak również użytkownika, który często próbuje nowych konfiguracji, to ogromna zaleta.

40 43 HIFI 09 2017 002Drewniane puszki
to charakterystyczny element
Jormy.

 


Konfiguracja systemu
W czasie testu interkonektem Jormy podłączałem odtwarzacz Accustic Arts Player I do dwóch wzmacniaczy. Pierwszy to integra Boulder 865; drugi, redakcyjna dzielonka, złożona z przedwzmacniacza lampowego BAT VK3iX SE i stereofonicznej tranzystorowej kocówki mocy Conrad-Johnson MF2250. Jako kolumn użyłem monitorów Dynaudio Contour 1.3 mkII. Pomocniczo wystąpiły także Focale Sopra No 1.

40 43 HIFI 09 2017 002Przewody są bardzo giętkie,
przez co wyjątkowo wygodne
w podłączaniu.

 


Wrażenia odsłuchowe
Dźwięk prezentowany przez Unity określiłbym jako wypełniony i rozbudowany. Łączówka świetnie podkreśla stereofonię systemu oraz nieco powiększa dźwięk. Słuchacz odnosi wrażenie, że jest niemal otulany przez muzykę. Dzieje się tak między innymi za sprawą wyeksponowanego i wysuniętego w jego kierunku pierwszego planu. Średnica jest mięsista i masywna, ale raczej dzięki wspomnianemu powiększeniu dźwięków niż ingerencji w temperaturę barw. Pod tym względem neutralność Jormy zasługuje na bardzo wysoką ocenę.

40 43 HIFI 09 2017 002Wtyki „zaplombowane”
standardową koszulką
termokurczliwą.

 


Unity nie należy do łączówek, które cyzelują ostrość konturów. Zarówno w średnicy, jak i dole pasma koncentrujemy się na płynności brzmienia, a nie na jego rozdzielczości. To sprzyja muzykalności i przyjemności ze słuchania.

40 43 HIFI 09 2017 002Unity wyglądają
skromnie, ale
są wykonane
z dbałością o detale.

 

Być może lekkie rozmycie konturów mogłoby stanowić obiekt krytyki, ale Jorma ma coś, co równoważy tę cechę: fantastyczną dynamikę, szczególnie w sferze mikro. Dopełnione jest to świetnym wyczuciem rytmu. Przez cały czas miałem wrażenie, że szwedzki przewód tylko czeka na możliwość zaakcentowania uderzeń w bębny.

40 43 HIFI 09 2017 002Jorma preferuje rozsądne
średnice przewodów.
Nie inaczej jest
i tym razem.


W dole pasma Jorma Unity pozostaje obiektywna – po prostu przekazuje to, co przysyła źródło. Niczego nie dodaje ani nic nie ujmuje. Góry jest sporo, ale ze względu na fizjologiczny charakter nie przeszkadza w odsłuchu. Nie odciąga też uwagi od wydarzeń w średnicy.

40 43 HIFI 09 2017 002Jorma Design Unity

 

Jorma Unity to przewód do uniwersalnego zastosowania. Jest neutralny, świetnie się wczuwa w „ciężar” muzyki oraz kapitalnie operuje dynamiką. Pomimo wysokiej ceny, jest wart odsłuchu. Sprawdzi się w niejednym systemie.

40 43 HIFI 09 2017 002Niech was nie zwiedzie
ilość zwojów.
Tak, to pojedynczy kabel
– do testu trafił interkonekt
o długości dwóch metrów.

 


Konkluzja
Stereofonia, bogata średnica i dynamika – łączówka Jorma Design Unity z pewnością może się podobać.

40 43 HIFI 09 2017 002Unity są sprzedawane
w wyściełanej gąbką walizeczce
z tworzywa.

 

 


 

Jorma Design Unity o

 

 

 

 

 



Mariusz Malinowski
Źródło: HFM 09/2017

Pobierz ten artykuł jako PDF